Skip to Content

Русенската опера гостува с „Кармен” на Античния театър

Дата на събитието: 
Вт, 03/09/2013 - 20:30 - 23:30
Даниела Дякова в ролята на Кармен

Русенската опера ще гостува с  „Кармен“ от Бизе на сцената на Античния театър в Пловдив. Спектакълът на най-популярната опера на френския композитор е насрочен за 3 септември, от 20:30 часа.

В завладяващата музикална драма зрителите ще се срещнат с изкуството на мецосопраното Даниела Дякова в ролята на Кармен, Иван Момиров /Дон Хозе/, Александър Крунев /Ескамилио/, Мария Цветкова /Микаела/. В останалите роли - Свилен Николов, Стелиян Минчев, Момчил Миланов, Петя Цонева, Даниела Караиванова.  Участват също хора, оркестъра и балета на Държавна опера Русе.  Диригент ще бъде Найден Тодоров, а режисьор на постановката е Николай Михайлеску /Румъния/.

През последните години Даниела Дякова се наложи като една от най-предпочитаните изпълнителки-мецосопрани във всички български театри и редица европейски оперни сцени. Талантливата певица получи възторжени критики за участието си в „Реквием” на Верди при гостуването /за шести път/ на Държавна опера Русе в Солотурн, Швейцария тази година. Дякова привлече вниманието на специалистите и публиката с превъплъщенията си в ролите на Амнерис, Принцеса Еболи, Адалджиза, Азучена, Кармен. Паралелно със своите  артистични изяви у нас и в чужбина, тя успява умело да се справи и като Художествен ръководител на  Симфоничния оркестър на Сливен. През юли певицата защити магистърска степен по Артмениджмънт в Пловдивската академия за музикално и танцово изкуство. 

Варненецът Иван Момиров бележи едни от най-големите си професионални успехи именно с ролята на Дон Хозе. Възпитаник на Френската гимназия във Варна, след това завършва ДМА „Панчо Владигеров” в класа на проф. Асен Селимски. Едва на 21 години дебютира на сцената на „Дойче Опер” – Берлин с ролята на Владимир от операта „Княз Игор”. Дебютът на сцената на оперния театър в Монте Карло в ролята на Де Грийо („Манон” – Масне), както и поредицата концерти в Италия в памет на световноизвестния испански тенор Алфредо Краус му откриват пътя към световните оперни театри – Лондонската „Ковънт Гардън”, Римската опера, „Карло Феличе” – Генуа, „Опера Бастий” - Париж, „Маринский театър” – Санкт Петербург, „Сан Карло” - Лисабон и мн.др.

В репертоара му са включени над двадесет от централните тенорови партии в оперите „Бал с маски”, „Трубадур”, „Двамата Фоскари”, „Дон Карлос”, „Травиата”, „Жана Д’Арк”, „Бохеми”, „Тоска”, „Мадам Бътерфлай”, „Джоконда”, „Кармен”, „Лучия ди Ламермур” „Норма”, „Вертер”, „Приятелят Фриц”, „Ромео и Жулиета”, „Евгений Онегин”  и др.

Партнирал е на едни от най-ярките оперни артисти на нашето време, пял е под палката на диригенти от ранга на Бруно Бартолети, Мишел Пласон, Нело Санти, Валерий Гергиев, Михаил Юровски, Джанлуиджи Джелмети, Марк Минковски, Гюнтер Нойхолд, Даниеле Калегари, Ренато Палумбо и др. Работил е със знаменити режисьори като Андрей Кончаловски, Ермано Олми, Вернер Херцог, Алберто Фасини, Никола Жоел, Пиерлуиджи Пици и др. В звукозаписната му дейност са включени „Йерусалим” (реализирана за италианската телевизия „RAI”), „Бал с маски” и „Реквием” на Верди.

В ролята на Ескамилио пловдивчани ще имат възможността да аплодират отново баритона Александър Крунев, който в продължение на години е солист на Пловдивската опера. Александър Крунев завършва Държавната музикална академия “Панчо Владигеров” – София. Дебютира на професионална сцена в ролята на Жорж Жермон от операта “Травиата” на Верди в Пловдив. В репертоара на певеца влизат солистичните баритонови партии от оперите “Севилският бръснар” на Росини, “Любовен еликсир”, “Лучия ди Ламермур”, “Дон Паскуале” на Доницети, ”Набуко”, “Ернани”, “Риголето”, “Трубадур”, “Бал с маски”, “Силата на съдбата”, “Дон Карлос”, “Аида”, “Отело”, “Макбет” на Верди,  “Манон Леско”, “Бохеми”,  “ Тоска”, “Мадам Бътерфлай”, “Турандот” на Пучини, “Княз Игор” на Бородин, “Кармен” на Бизе, “Евгений Онегин” на П. И. Чайковски, “Селска чест”, “Палячи” и др.

Александър Крунев има богат кантатно-ораториален репертоар: “Коронационна Меса” на В. А. Моцарт, “Миса солемнис” и “Девета симфония” на Бетовен, “Кармина Бурана” на Карл Орф, “Едип цар” на  Стравински  и др. Той е предпочитан и постоянен гост  на всички български оперни театри. Гастролирал е многократно в Италия, Германия, Франция, Холандия, Белгия, Англия, Дания, Испания, Полша, Румъния, Македония, Република Корея, Япония и др. Има студийни записи в Българско национално радио и Българска национална телевизия.

Операта "Кармен" е едно от връхните постижения в цялата френска музика. Това е дълбоко реалистично произведение, изпълнено с драматизъм и издържано отначало докрай в народностен дух. Музиката е наситена с живот и кипящи страсти. Написана в духа на испанския музикален фолклор, тя отговаря напълно на сюжета. Но въпреки испанските теми, музиката на Жорж Бизе е истинско френско изкуство. Драматичните стълкновения и конфликти са обрисувани с дълбоко психологическо проникновение, а музикалните характеристики на героите са едни от най-ярко изразените в цялата оперна литература.

Премиерата на операта се състояла на 3 март 1875 г. в Париж. Почти абсурдно звучи, че при своето първо представяне операта „Кармен” е претърпяла пълен провал, а нейният композитор е обвинен в безнравственост. Няколко месеца по-късно операта „Кармен” преживява своя триумф във Виена и е обявена за изключителна творба. Това забележително произведение на Жорж Бизе е поставено с голям успех във Виена /1875 г./, в Петербург /1878 г./, а в 1883 г. отново в Париж. От тогава и до днес "Кармен" присъства в репертоара на всички оперни театри у нас и по света и се радва на непреходен успех. За всяко мецосопрано пък е мечта да се превъплъти в образа на огнената циганка.



Партньори