Skip to Content

Най-актуалното сопрано на Верди на нашето съвремие идва в България

Любимката на Арена Ди Верона – Хуи Хе, ще пее в премиерата на Аида на Античния театър в Пловдив на 20 юли. Звездното китайско сопрано за пореден сезон изпълнява ролята на етиопска принцеса на прочутата открита сцена в Италия. В България тя пристига по покана на маестро Иван Ангелов, артистичен директор на фестивала OPERA OPEN на Античния театър в Пловдив. Тя ще участва в премиерата на „Аида”, поставена от доц. Нина Найденова. На сцената Хуи Хе ще си партнира с тенора Камен Чанев, прочут далеч зад границите на България.

Хуи Хе е родена  в старата имперска столица на Китай - Сиан, днес град, популярен с легендарната си керамична армия. Те е сред най-известните в света изпълнителки на главните роли в оперите “Аида”, “Мадам Бътерфлай” и “Тоска. Пее в много от водещите световни театри като Метрополитън, Виена Щаатсопер, Ла Скала, Берлинската опера, Държавна опера на Бавария, Лисеу, Маджо музикале Фиорентино, Валенсия, Мюнхен, Израел, Чикаго.

Хуи Хе споделя: „ Партията на Аида ми приляга много и където и да съм я изпълнявала, винаги е било с голям успех и положителни отзиви. За Аида всъщност са ти необходими 2 гласа – един драматичен за първите две действия и лиричен за трето и четвърто. Там трябва да се пее много пианисимо във високата теситура и е необходима голяма динамична амплитуда. Необходима е брилянтна техника към това идват и сценичните предизвикателства: Аида е любяща и чувствителна жена. Но в същото време е и принцеса, която носи отговорност за своя народ, жена със сила и характер. Когато накрая тя решава да бъде зазидана с Радамес се стига до една вълнуваща симбиоза между двете й „лица“.”

Билети за премиерата на „Аида” на Държавна опера Пловдив с участието на Хуи Хе и Камен Чанев се продават на касата на Концертна зала в Пловдив, в Билетен център пред Общината, в Билетницата в Мол Пловдив и в мрежата на evеntim.bg.

 

Интервю на престижното издание DAS OPERNGLAS със сопраното ХУИ ХЕ

„Брилянтна техника и силни емоции“

- Тази година Вие пеете отново Аида на Арена ди Верона. От няколко години Вие сте най-популярната изпълнителка на тази роля по света. Как се стигна до това?

- Това се случи по естествен начин. Партията ми приляга много и където и да съм я изпълнявала, винаги е било с голям успех и положителни отзиви. Това бързо се разпространи. Трябва да се каже, че няма много певици, които владеят тази роля убедително и това засили интереса към мен.

- Какви са специфичните вокални предизвикателства в тази партия?

- За Аида всъщност са ти необходими два гласа – един драматичен за първите две действия и лиричен за трето и четвърто. Там трябва да се пее много пианисимо във високата теситура и е необходима голяма динамична амплитуда. Необходима е брилянтна техника към това идват и сценичните предизвикателства: Аида е любяща и чувствителна жена. Но в същото време е и принцеса, която носи отговорност за своя народ, жена със сила и характер. Когато найкрая тя решава да бъде зазиздана с Радамес се стига до една вълнуваща симбиоза между двете й „лица“.

- Вие пеете от няколко години на Арена ди Верона. Какво изпитвате на тази огромна сцена пред многохилядна публика?

- Да, аз пея вече девета година там и въпреки това всяко участие е момент на огромна емоция. Там има традиция зрителите да държат запалени свещи в началото на представлението и когато наблюдавате това от долу гледката е много впечатляваща. Може би за това, когато пея там влагам още повече емоция. От друга страна пеенето там е опасно поради тенденцията от форсирането на гласа за овладяване на огромното пространство. Това изисква много силна самодисциплина да преминеш през спектакъла без да травмираш гласа си.

- Как се пее в такова огромно пространство пианисимо?

- За това е необходима техника, на която можеш да се довериш. И най-нежното пианисимо когато е добре фокусирано звучи прекрасно в това огромно пространство.

- Освен Верди Вие пеете и чного Пучини и др. партии от „Веризма“. В какво се състои разликата между двата вида репертоар?

- При Верди техниката е на първо място. Верди и неговите дълги и тежки фрази не могат да бъдат добре изпити, ако технически не сте перфектно подготвени. Едва тогава могат да бъдат прибавени емоции. За това моята учителка казваше, че пеенето на Верди е лекарство за гласа. При Пучини и веристите е друго яче. Когато пея Джоконда или Бътерфлай, тогава давам предимство на ечмоцията и израза. Естествено, каквото и да пееш е необходима техника, лез техника не можеш да изпееш и един тон, но все пак при Верди този проблем е първостепенен.

- Преди няколко години пяхте Ариадне. Как се чувствате в немския репертоар?

- Да, това се случи през 2008 година в Атина. Чувствах се отлично. Музиката е божествена и партията ми лежеше отлично. Също и „Четири последни песни“, които съм пяла на концерт бяха за мен прекрасно преживяване.

- Как изглежда операта във Вашата родина? Има ли опери извън метрополисите Пекин и Шанхай?

- В Пекин днес в сезон се изпълняват 15 заглавия. В много градове се построиха концертни зали и оперни сгради от значими архитекти и с прекрасна акустика. Почти всеки голям град притежава собствен театър. Трябва да се подчертае, че в Китай има голям интерес към класическата музика и операта, но много хора познавах операта до сега само на запис. В момента най-после имат възможност да чуят музиката на живо. Публиката е много по-млада от тази в Европа и не може да се очаква от нея дълбоко разбиране на европейската култура. Но всички зрители са докоснати от силата на музиката, независимо дали е Пучини, Верди или Вагнер. За това е нещо много специално да интерпретираш пред китайска публика. И това казвам не само аз като китайка, но и всички мои европейски колеги.

- Колко трудно беше за една китайка да се наложи на Европейската сцена? 

- Честно казано за мен не беше трудно, тъй като много рано спечелих конкурса на Пласидо Доминго – „Опералия“. Това отвори всички врати в Европа за мен. Дори по-скоро беше обратно – за първи път дебютирах в Пекин през 2012 г. след като вече 10 години имах успешна кариера в Европа.

- Какво си пожелавате за Вашата бъдеща кариера?

- Преди всичко желая да разширя репертоара си в посока „белканто“ и немска опера. Относно Верди, желая да пея ролите на Леонора от „Силата на съдбата“ и Елизабета от „Дон Карлос“. Желая да запиша диск и да направя турне със солов концерт.



Партньори