Skip to Content

„Под езика 2018“ – нова мащабна изложба на художника Дамян Дамянов на Моста на влюбените

Дата на събитието: 
Пон, 19/03/2018 - 19:00 - Нд, 01/04/2018 - 10:45

Нова мащабна изложба на художника Дамян Дамянов, посветена на буквите и скритото „под езика“, може да бъде видяна от 19 март до 1 април на Моста на влюбените в София. „Под езика 2018“ включва 60 пана и повече от 40 нови идеограми.

След като стартира през 2016 г. във фейсбук и излезе отвъд реалиите на онлайн пространството с изложба в НДК и лимитирано книжно издание през 2017 г., сега типографският проект „Под езика“ на популярния български художник Дамян Дамянов се пренася на Моста на влюбените. В периода 19 март – 1 април столичани и гости на града ще имат възможността да разгледат на легендарния софийски мост край НДК новата изложба на Дамянов „Под езика 2018“, която включва 60 пана, повече от 40 нови идеограми (15 от които на европейски езици) и определения от представители на културния елит у нас.

Посветеният на кирилската азбука графичен експеримент се разраства и развива постоянно. Досега „Под езика“ включваше 60 кирилски букви, 60 идеограми и 60 определения от 60 представители на културния каймак в България – писатели, художници, журналисти и др. През 2018 г. към тях се добавят още по 30, като някои от буквите и думите, които съставят идеограмите, са на чужди езици – английски, френски, италиански, немски, гръцки.

Немалка част от подбраните в проекта думи са и чуждици – думи-номади, които са пресекли границите на ежедневния ни речник сравнително скоро. Те обогатяват езика, напомнят ни, че той е жив, дишащ организъм.

Типографският проект „Под езика“ свързва нишките на два типа комуникация – писмено-абстрактната и изобразително-конкретната. Целта на автора е да покаже приблизителна картина на съвременното ни общество. Прецизно подбраните думи и графичните превръщания на буквите в изображения издават времето, в което живеем – поставени във все по-смаляващ се свят, опитвайки се да разберем собствения си, разширяващ се непрестанно и неминуемо светоглед.

По покана на Европейската комисия на 12 и 13 март тази година Дамянов ще изнесе в Брюксел и Люксембург лекция със заглавие „Alphabetic Disorder – кирилицата и „Под езика” в контекста на европейската писменост”.

Изложбата „Под езика 2018” може да бъде видяна от 19 март до 1 април, а официалното й откриване е на 20 март от 19:00 часа на Моста на влюбените. Обновеното книжно издание „Под езика“ е вече по книжарниците.

 

Дамян Дамянов(1982) е известно име в сферата на плаката, книжния дизайн, илюстрацията, пощенската марка и калиграфията. Може да се похвали с повече от 1000 реализирани книжни корици, сред които добре познатите „Човек на име Уве“ от Фредрик Бакман, новите издания на „Германия, мръсна приказка“ и „Балада за Георг Хених“ на Виктор Пасков, „Смъртта е занимание самотно“ и „Дзен в изкуството да пишеш“ на Рей Бредбъри и др.

Освен с разпознаваемите книжни корици и прекрасните илюстрации към редица издания, сред които „Джелсомино в Страната на лъжците“ и „Любими коледни истории“ от Джани Родари (за които получава Национална награда „Константин Константинов“ 2017за принос в детското книгоиздаванев категория Илюстратор) художникът е автор и на множество филателни издания в периода 2004–2017 г., както и на статии по проблемите на плаката и графичния дизайн,публикувани в сп. Prographica.Асистент е в Катедра Плакат и Визуална комуникация в Националната художествена академияот 2007до 2015 г.,а от 2016 г. преподавав Нов български университет.

Дамян Дамянов за типографския проект „Под езика”:

Това е преди всичко игра. Игра на превръщане и жонглиране с букви, думи и символи. Този изобразителен подход възприема езика и неговия графичен еквивалент като парче глина, което мозъкът ни мачка като юмрук, придавайки му различни, неочаквани форми. Той е развиващ се във времето проект. Днес и тук изглежда по този начин и дори аз нямам представа как ще изглежда утре. Неговата цел е единствено да ни напомни, че нашето въображение е това, което ни отличава като разумен вид, а то не бива никога да се чувства комфортно. Въображението трябва непрекъснато да бъде смущавано.



Партньори