Skip to Content

Красимир Гатев свири Панчо Владигеров

Музикалната компания Gega New представя

„Приятелство в записи - Красимир Гатев свири Панчо Владигеров“

 

Единият е признат за класик на българската музика още приживе. Другият е един от най-поетичните пианисти.

Панчо Владигеров и Красимир Гатев.

Албумът „Приятелство в записи“ празнува два огромни таланта и дългото им музикално партньорство. Така Музикалната компания Gega Newпочита 75-годишнината от рождението на Красимир Гатев и 120-ата годишнина от рождението на Панчо Владигеров. Компактдискът е в продажба от тази седмица.

Владигеров е гениалният композитор и импровизатор, с мащабен и виртуозен стил, с многопластова звучност, богатство на хармонии, цветове и интонации, безпогрешно разпознаваем, национален и световен.

Стилът на Гатев е прецизен, тънко чувствителен и автентичен, вглъбен в музикалната изразност на Владигеровите композиции.Гатев безспорно е сред най-добрите български пианисти на своето време. „Красимир Гатев разпява инструмента до най-големите му възможности“- така определя клавирната му виртуозност музикалният критик Олга Шурбанова.

Взискателният композитор Владигеров определя деликатната интерпретация на пианиста Гатев като еталон за изпълнението на творбите му.

Изпълненията на Красимир Гатев, събрани от Gega New, остават и досега ненадминати.

Селекцията от произведения илюстрира еволюцията и основните характеристики на Владигеровия стил и обхваща период от над 60 години.

Вариациите върху българската народна песен „Горда Стара планина“, опус 3, са написани в Германия през 1916 г. от едва 17-годишния Владигеров.. Половин век по-късно песента става национален химн на България. През 1977 г. Красимир Гатев изпълнява монументалните Вариации в концертна програма. „Истински изпълнителски подвиг е изнасянето на капиталния цикъл Вариации „Горда Стара планина“. Тази творба изисква от изпълнителя много зрялост и майсторство. И трябва да се подчертае, че Красимир Гатев наистина притежава тези качества“, казва в рецензията след концерта проф. Константин Ганев.

В „Класично и романтично“, опус 24, старинната форма е изпълнена със свежо съдържание и народностни интонации. Любопитно е, че Владигеров пише допълнителни детайлни бележки за всички темпови и динамични нюанси в творбата, за да я чуе изпълнителят точно така, както я чува и чувства композиторът. Този цикъл е любим за пианистите от всички поколения. Еталонът е Красимир Гатев.

За изпълнението на пиесите из циклите „Епизоди“, опус 36, и „Акварели“, опус 37,  белгийски критик се удивява как „при Гатев техниката проправя път към емоционалното преживяване на музикалната мисъл“.

Последните два опуса на композитора – „Четири фрески“, опус 69 (1977 г.) и „Три багатели“, опус 70 (1978 г.) – са посветени на Красимир Гатев. Документалните записи са от премиерата на творбите, състояла се след смъртта на Панчо Владигеров.

И двата цикъла завършват с „Хумореска“ – любим жанр на Владигеров, известен и с тънкото си чувство за ирония и самоирония. „Хумореските“ са в известен смисъл метафората на живота на композитора, преминал през 2 световни войни. 

Албумът е издаден съвместно с Фондация „Красимир Гатев“ и Къщата-музей „Панчо Владигеров“. Премиерата му ще бъде през февруари с концертно изпълнение на някои от знаменитите творби, включени в компактдиска.



Партньори