Skip to Content

Рон Вейерс:"Най-значимият елемент, който визуализирам основателно е отражението на един човек - „хомо сапиенс“

Когато се наблюдава творчеството на холандеца Рон Вейерс, имаме усещането, че става въпрос за един педантичен художник. Неговите творби съдържат интуитивен визуален език, където изисканата му, обстойна , зряла и детерминирана артистична техника се преплита със знаци и фигури. Добре обмисления избор на цветове се комбинира със сроднa материя за да създаде едно мистично място. Вътре в целия масив от различни среди и посоки или доближаване до артистичната визуализация, се усеща специална хармония между изразеното и създаденото, между персоналното и масовото, традиционното и модерното, но също и между физическото възприятие и духовното усещане. 

С художника разговаря Румяна Тенева:

В каква фаза на своя живот се намирате сега?

Считам себе си за човек на изкуството в средата на кариерата си, който все още (и иска да) прави своите най-добри творби. Това е процес в постоянно развитие и от моя гледна точка има още много свободно място за движение вътре в творбите ми. През последните години аз се справям успешно с представяне на творчеството ми по света и от моя гледна точка изглежда, че се получава все по-добре и по добре, както и като ниво. Имам свободата да инвестирам приемливо количество време всяка година за експериментиране чрез различни концепции с цел да изследвам границите и да пробвам колко далеч мога да се стигна в рамките на творческия процес. Реално там не би трябвало да има никакви граници, за това считам, че съм в правилната посока. Творческия процес за мен става все по-дълбок и по-дълбоки според мен натрупвам съответно определено количество удовлетворение когато творя.  Изразителната сила и потенциала на енергийните полета представяни в моето творчество достигат етап, когато то е  разпознаваемо от повече хора и това също така ми дава сила за по-дълбоко взаимодействие. Накратко...Мисля, че съм на правилния път...

Какви са Вашите бъдещи артистични планове?

Бъдещето в момента пише само своята посока и развитие. Аз се концентрирам към по-нататъшен момент на артистичния процес, както и планиране на изложби и участия с мои творби. Влакът се движи с много голяма скорост, а края на въображемия релсов път все не се вижда. И все пак моята програма е тотално запълнена само до края на 2017 година.  Един от проектите на които обръщам специално внимание се нарича ¨Религиозни въпроси“. Това е една изложба, която подготвям като организатор в момента за 2017 година.  Тя е базирана на концепцията за разделението между държава и църква. Ще участват общо 50 артисти от цял свят с различен политически или религиозен мироглед. Те са поканени за да покажат темата пречупена през собственото им изкуство. Тази изложба също така ще гостува в много галерии в цяла Европа. Това е желанието ми да провокирам създаването на база за стимулиране на дискусия и диалог в рамките на темата в този проблематичен свят.  Друг проект, където се чувствам силно привързан, се нарича „Радикален пацифизъм“. Там ще бъде  включена серия от творби от творчеството ми, отразяващи личната ми гледна точка за страховете. Същите страхове които в момента политическите популисти използват в Европа по същия начин както са били използвани в периода между двете световни войни през 20ти век. Те могат да ни поведат към една нова световна война. За съжаление, имам обективно усещане, че това може да се случи и усещам за мой дълг да бъде представена реално ситуацията и всички възможности с цел да се стимулира съзнаението на хората и дискусии на тази тема. В същото време искам да споделя, че като цяло не съм песимист и вярвам, че чрез творчеството си излъчвам позитивни вълни към външния свят. При всички положения ще продължа с моите екперименти свързани с моето лично творческо развитие. Искам да се насоча в изследвания на алтернативни посоки за странстване и накрая да включа детайли и аспекти от тези експерименти в моята творческа работа. Друга цел за мен е да работя повече в триизмерност като цяло. В момента около 20% от работата ми включва три измерения. Пътят за развитие в тази посока е едно от желанията ми, да се развия повече и да навляза в по-дълбоко.

Какви са Вашите препочитани художествени техники в живописта?

„Моето лично търсене е да намеря баланс между спокойствието и напрежението.“ „Живописта е върхова среда за комукация между нас и другите“. Наблюдаващите творчеството ми, чрез изразните средства които използвам са подканени да консумират отделни компоненти от даден детайл и да вземат за себе си това, което е във връзка с техните схващания от цялостния образ. Специфична цветна палитра също допълва тематиката. Това ефективно стимулира и предлага избраното настроение.  Композицията съчетава цвят, форма, материал и линия в съблазнителна фантазия от алтернативна гледна точка. Моите художествени дейности са много разнородни и аз не се ограничавам само в рамките на живописта, но включвам и по-широк диапазон свързан и с изящните изкуства и музиката. Графичният дизайн, графичното изкуство, рисунките, живописта, фотографията и музиката са основно областите които чувствам близки до себе си. Чрез тях мога да изпратя послание в творбите ми - отчетливи съобщения, изразяване на изтънчени и заплетени гледни точки свързани с въпроси на непосредствен интерес. По този начин, създавам оригинална и отчетлива симбиоза, на която мога да вдъгна живот чрез различни концепции и проекти, които да излязат на бял свят на международно ниво. Това в възможно благодарение на моя личен и артистичен капацитет да комуникирам, както и на организационните ми умения. Аз не се приемам за солов играч, защото много често включвам различни колеги от сферата на изкуството. Това са хора, които са във фокуса на тяхното желание и тяхната главна идея, когато съдържанието на творбите ни създава връзка между нас. Още относно моята техника на работа, тя е калиграфично сложна, течна, фина, зряла и с детерминирани линии, формиращи една оригинално модифицирана структура на човешка фигура, намалена почти до човешко лице, което е необходимо и е отличителен атрибут на моя артистичен опус. Най-значимият елемент който аз визуализирам основателно е отражението на един човек  - „хомо сапиенс“, но също така той е един чувствителен човек, открояващ се с меки, но стегнати форми. Продължителните линии, тънкия и прецизен графизъм, впечатлението за релаксирано рисуване, както и одебелените очертания придаващи по-изразени двуизмерни очертания също представят моите разнообразни артистични взаимодействия с повърхността в живописта.Те са  създадени малко или много от форма, чиято оригинална идея се включва в цялостното впечатление. По този начин се потвърждава моята персонална склонност за опростяване на формите, която представя стилизация или дори елементи на символизъм. Тази форма несъмнено е знакова за хората със засилена чувствителност и представлява за мен нещо като основен елемент при конструкцията на формата.  Може би се грижа да пресъздам идеята на френския художник и скулптор Франсис Пикабия:“Главите ни са кръгли, така, че мисълта може да променя своята посока“. Формата определенообгражда заплетеността на невидимото, но вътрешното движение вътре в човека, неговите променящи се мисли сакато каледойскоп на емоционалното състояние и социалната принадлежност. Това напълно въплащава разработката на човешката фигура от моя гледна точка, но също така представлява конкретно един въображаем свят. Главно работя с триизмерни форми от дървени панели.  Многопластовата смесена среда за живопис включва графитни контурни линии, очертания от маслени пастели, акрилни напластявания или стъклено покритие и най-вече, колажиране на апликации от различни материалимежду които отпечатки и гофрирана мукава. Всички те заемат специално място в работата ми.Цветният спектър е ограничен с цел по-добре обмислена селекция от цветове с която се акцентува върху значението и чувствата в моята работа, включително понякога и преднамереност и сантименталност. По-раншната ми кариера като графичен дизайнер е оказала силно влияние и това е видно в творбите, които ми допадат повече сега. Основно рисувам върху дървени панели и моята техника може да бъде описана като многопластов строеж(колаж,акрил, маслени пастели, графит,  обекти). През годините развивах моя стил от гледна точка на материали, техника и концепция.  Успях да намеря собствен много индивидуален стил, който ми е запазена марка. Творбите ми могат да бъдат енигматични в частност, често те са в обмислена тъмна гама, но в същото време съдържат мощен синтез от символизъм, което от моя гледна точка  засилва потапянето. Привидно интегрирам митологично, архаично, политическо и религиозно съдържание, което може да се приеме като провокация или дързост от моя страна и вървене по острието на бръснача. Мога да пресъздавам определена аура в творбите ми, която все повече приема форма на инсталация и на обекто-ориентирни проекти, като по този начин се достига до предварително обявената цел.

Какви въпроси/теми присъстват най-вече в твоето изкуство?

Добре, мисля, че вече се опитах да обясня какво точно става в главата ми. Казах много неща. Балансът между правилното и неправилното най-вероятно ще продължава да бъде чувствителна тема на моето вдъхновение.  Аз не съм сигурен какво точно ще ни донесе утрешния ден, но ако приема себе си за обект на разсъжения, сигурен съм, че пътя който е избран, ще продължи да бъде пътя по който ще се продължава.

Познавате ли други творци, които ще бъдат участници на форума „БезГраници“ тази година и ако да, къде се срещнахте с тях?

Срещнах миналата година  художника Николай Русев по време на арт симпозиум в Яхорина, Сареево – Босна и Херцеговина. Там успях да реализирам творчески контакт с арт мрежа Скендерман.

Имате ли някакви очаквания от форума „БезГраници“ 2016?

Работата в мрежа е част от моята природа. Като цяло ще се опитам да поддържам двойна цел по време на участието ми на форума. От една страна ще потърся  вдъхновение от други култури получено от сътрудничество и кооперация с другите участници, обитаващи същото пространство, а от друга страна ще се интересувам от артисти с които бих могъл да реализирам в бъдеще време съвместни арт проекти, на които аз съм куратор и организатор.

 

Какво мислите да правите в свободното си време?

Ще мога да реализирам взаимодействие от социален аспект, за да мога да изледвам креативните граници на артистичната общност и също така да поема колкото се може повече вдъхновение с цел да се конвертира това вдъхновение в опит и бъдеща творческа работа. Освен това ще търся възможност да използвам и различни креативни умения, като музика и фотография.

----------

          Реализирано е със специалното съдействие на арт мрежа „Скендерман“ във връзка със седмото издание на Международния арт форум „БезГраници“. Фестивалът е продукция на „Стопанска камара“ – Варна, „Двореца“ – Балчик и арт мрежа „Скендерман“ . В началото на октомври тази година се планират изложби в градовете Добрич и Балчик в |Южна Добруджа, както и в Северена Добружда в Румъния. Тази година форумът ще се проведе в малък формат с фокус към визуалните изкуства, а през 2017 се очаква пълно издание с музикална фестивална програма и традиционната конференция в рамките на форума.

 

 

 



Партньори