- Ансамбъл Saltarello и ансамбъл Concerto Antico, със специалното участие на великолепния Атанас Кръстев - виолончело, са подготвили за вас едно ново пътуване през вековете.
В концерта "Бах и музиката на Италия" Ивайло Донков (Гласът на България - 2013) ще зарадва българската публиката с изпълнение на новооткритата Хенделова Gloria, впечатляваща не само с виртуозeн концертантен италиански стил, но и със зрялост на мелодическата изразност. Известният у нас и в чужбина виолончелист Атанас Кръстев ще ни завладее с бравурния сол мажорен концерт на Антонио Вивалди (RV 413), а Миглена Павлова и Анна Куртенкова ще представят Сватбената кантата на Бах - "Изчезнете тъжни сенки!" (Weichet nur, betrübte Schatten, BWV 202).
В периода от 1708 г. до 1717 г. Йохан Себастиан Бах (1685–1750) е главен органист при двора на херцог Вилхелм Ернст (1662–1728) във Ваймар. Херцогът често пътува, а през 1713 г. при завръщане от странстване в Холандия той носи специален подарък на любимеца си Бах – копия на множество произведения на Вивалди (1678–1741) и други италиански майстори. Този музикален дар оказва силно влияние върху композитора и през следващите години той не веднъж се връща към него, за да черпи вдъхновение, форми и мелодии. Пример за това са Баховите обработки на творби на Корели, Легренци, Вивалди и др. Така около 1718 г. в Кьотен изпод перото на Бах се ражда прочутата му сватбена кантата Weichet nur, betrübte Schatten (BWV 202), която на 3 декември 1721 г. вероятно е била изпълнена на втората му сватба, лично от булката – шестнадесет години по-малката от него Анна Магдалена (1701–1760).
По време на Кьотенския период (1718 - 1723 г.) Бах жадува да се срещне и с друг музикален колос на епохата – Георг Фридрих Хендел (1685–1759). За съжаление двамата никога не се виждат, но в концерта „Бах и италианците“ тази среща ще се осъществи именно чрез представянето на техни творби повлияни от италианския стил.
През 1707 г. Хендел е в Италия. Навярно там той композира своята солова сопранова кантата Gloria (HWV deest). Любопитен факт е, че тази изгубена творба бе открита едва през 2001 г. в Кралската музикална академия в Лондон. След възкресяването й, някои музикални критици гръмко отбелязаха, че е един от творческите върхове на Хендел, съпоставим с неговата оратория Messiah (HWV 56). Кантатата е запазена в късен препис от колекцията на дългогодишния приятел, музикален и творчески партньор на Хендел – Уилям Савидж (1720–1789). Световната премиера на Хенделовата Gloria е осъществена през май 2001 г. и е поверена на гранд дамата на старата музика Емма Къркби.